Saturday, August 2, 2008

Nostalgia

Nih hulubalang ( konon - konon )

Detik-detik terus berlalu
Meniti kehidupan
Permukiman ini kan berakhir
Meninggalkan kenangan

Kepiluan mencengkan jiwa
Tak sanggup mengenangkan
Amanah yang tak terlaksanakan
Hasrat tak kesampaian

Bumi waqafan menanti kebangkitan
Peribadi penerus perjuangan
Usahlah dibiar berterusan
Lirikan senyuman syaitan memanjang
Sedarlah wahai teman
Dari nikmat mempersona

Suasana makin suram
Generasi kian lesu
Keindahan kini hilang
Kerna kegersangan iman

Hati bagaikan terkunci dari hidayah-Mu Rabbi
Hanyut dalam kegelapan
Alam remaja yang mengasyikkan

Apakah mentari masih sudi
Memancarkan sinarnya
Mungkinkah kebahgiaan semalam
Bisa hadir kembali


Saya tidak tahu ini lagu apa?Dinyanyikan bila?Untuk apa?Tajuknya apa?Siapa penciptanya?

Setahu saya, semasa saya di KISAS tidak ada lagu khas kolej yang pernah kami nyanyikan bersama.Apa yang penting lagu ini adalah lagu yang pernah dinyanyikan oleh generasi - generasi terdahulu kolej Islam Kelang kerana saya dapati di salah satu laman web senior - senior lama.Secara optimis, ianya satu nostalgia yang patut saya tinggalkan disini jika tekaan saya itu betul.Jika salah, tidak memberi kesan apa - apa pun.

Saya dapati lirik lagu ini disalah satu laman web senior semasa mencari - cari gambar - gambar kenangan semasa sambutan Jubli Emas KISAS dahulu.Terasa rugi dan ralat tidak menyimpan gambar - gambar sewaktu sambutan tersebut 3 tahun lepas.Mungkin juga waktu itu saya terlalu sibuk menyelenggara hari sambutan sehingga terlupa mahu 'mengupah' rakan mengambil gambar mana - mana yang patut.


kereta 'emas' Sultan Selangor
Kalaulah dapat...pintunya pun cukuplah


Terima kasih ustaz Kamal Hassan ( pengarah Jubli Emas masa tu - andai beliau membaca blog saya).Banyak memberi tunjuk ajar dan saya sendiri banyak belajar daripadanya.Sibuk macam mana pun, beliau nampak tenang membuatkan saya pun tenang dan dapat menguruskan persiapan di peringkat pelajar dengan tenang walaupun sebenarnya ...Allah sahaja yang tahu.

Pengalaman yang amat bermakna.Nostalgia yang akan saya simpan selamanya.

- terserempak dengan blog adik comel ( Rauf ), tak sangka hampir sama moto kita ya.Sama tok guru kot.

" aku mencari dimanakah Al Ghazali".

Add sekali.

No comments: