Wednesday, August 20, 2008

Suka memaksa !

Suka memaksa.Entry saya hari ini.

Ianya sebenarnya tentang apa yang sahabat saya kata tentang saya beberapa hari lepas.

"Tak berubah semenjak dulu...suka tekan - tekan orang"

Ataupun dalam ertikata lainnya saya jenis suka memaksa.

Ya.Saya mengaku ianya memang sikap saya dan saya pun bukannya sukakan perangai saya yang mungkin dianggap buruk oleh sesetengah orang yang pernah mengenali saya.Saya tak malu pun untuk mengaku.

"Ya..saya suka memaksa"

Namun, sebenarnya saya bukannya suka memaksa orang.Saya cuma insan yang tidak suka sesuatu yang mudah tetapi disusah - susahkan.Mudah tetapi dibuat susah dan melambatkan 'pergerakan'.

Saya beri satu contoh, mungkin ada juga yang di antara pembaca yang berperangai seperti saya dan saya mahukan anda kenal siapa diri anda iaitu anda bukannya pemaksa seperti yang rakan - rakan anda labelkan.

Sebagai contoh ( ini situasi menguruskan program )

Saya : Nih....esok pagi tolong bawakan gam.Sebab nak guna untuk tampal kertas.kalau tak ada..cari eaa.Yang penting esok pagi ada.
Dia : Gam mana ada, pakai stapler boleh ustaz?

Ini contoh jawapan yang saya tidak gemari.Ia melambatkan kerja saya.Jikalau saya kata tolong bawakan gam, maka gamlah.Jika tiada beli.Bukannya mencadangkan benda lain kerana saya taulah kenapa saya tidak memilih stapler dan mahukan gam.

Maka saya akan kata kembali.

Saya : Saya kata gam kan tadi..bukan stapler.Kan tadi saya kata, kalau tiada...carik...beli.Emm..kemahiran mendengar dan memahami sila tingkatkan.Nanti menyusahkan orang lain.

Contoh lain ( situasi mahu tanya nama kawan atau no tel dan sebagainya melalui YM)

Saya : Eh..sapa nama dia..ana lupalah.Dulu ingat.
Dia : Nama kawan pun lupa.
Saya : Tetiba lupa, sapa ekk?
Dia: Tanya lah orang lain...tak pun nanti ingat lah tuh.

( saya dah mula men'detect'...leceh betul budak ni )

Saya : Bagitau jerlah..apa salahnya.
Dia : Tak nak..nih alamat blog dia.Nih pulak friendster dia..tengoklah sendiri.

Nampak tak?
Saya tidak suka benda - benda yang leceh begini, saya bukannya memaksa dia memberitahu nama kawan yang saya lupa itu.Dia memberi tau saya juga akhirnya, tetapi dengan cara yang leceh....memberi saya alamat blog dan friendster.Walhal, apa salahnya bagi sahaja namanya.Itukan lebih mudah.

Contoh lain ( situasi kawan yang mahu meminta saya jadual pengajian )

Dia : Pect...ada jadual kelas tafaquh?
Saya : Nih..tengok kat blog ana nih.Semua ana dah letak, cuma update tak update jerlah.
Dia : Blog....entry yang mana.Kelas feqah ada tak?
Saya : Bukaklah blog tuh.Ana dah letak semua.
Dia : Ok ok.Tapi kelas nak tutup kan ..dah nak Ramadhan.

Dalam hati saya.Ish kawan aku nih...nasib baik chating, kalau tak..lama saya sekeh kepala dia ni.

Nampak kan?

Perbualan yang ringkas menjadi banyak tanya dan leceh serta lembab.Walhal, jika dia terus merujuk alamat blog yang saya berikan tadi, selesai semuanya.

Ini semua hanyalah contoh - contoh yang sering berlaku di sekitar saya dan mungkin juga anda.Jika anda seperti saya juga, sebenarnya kita bukanlah manusia yang suka memaksa tetapi kita manusia yang suka meringkaskan kerja yang sememangnya mudah.

Saya seboleh - boleh apabila berurusan dengan orang lain, saya lebih sukakan orang yang berusan dengan saya mendengar arahan dan saya boleh menumpukan kepada benda - benda lain dan juga saya boleh menumpukan kepada arahan - arahan dari pihak yang saya berurusan.Dia suruh saya buat, dan saya suruh dia dengar.Timbal balik komunikasi yang sempurna.

Namun, disebalik kelemahan rakan - rakan yang menyebabkan saya menganggap anda leceh, saya terima seadanya dan menerima hakikat bahawa manusia ada pelbagai ragamnya.Saya juga begitu juga dulu dan sehingga sekarang, saya bukanlah Mr Perfect tetapi sebaik - baiknya kita melatih diri mengubah diri menjadi lebih baik.

Kita insan biasa.
Perlukan masa bertafakur setiap hari mengingati dosa dan kesilapan juga kelemahan yang boleh ditambahbaikkan.

Tafakur memberi masa kita menyemak diri, hati dan akal.Tafakur itu memberi ketenangan.
Berikan masa 30 minit setiap minggu untuk beruzlah, bertafakur, face to face menghadap Tuhan selain daripada masa solat kita yang wajib itu.

No comments: