Wednesday, August 27, 2008

" taste kena tinggi "


Uda....tahniah.
Akhirnya majlis perkahwinan dapat
juga dilangsungkan pada 20 Ogos lepas di Tanta.
Jutaan kemaafan dipinta, saya tidak dapat hadir.
Berkahwin dalam usia yang muda ( lebih muda dari saya ),
sst yang tidak pernah saya fikirkan.



Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

“Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara:Kerana hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya.Utamakanlah yang mempunyai agama,nescaya kamu akan selamat”- (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Janganlah kamu kahwini wanita kerana kecantikan mereka,kerana kemungkinan kecantikan itu akan menghancurkan mereka sendiri.Dan janganlah kamu kahwini kerana harta mereka,kerana mungkin harta itu menyebabkan mereka derhaka.Tetapi kahwinilah mereka atas dasar agama.Sesungguhnya hamba yang berkulit hitam,tetapi beragama adalah lebih baik”-(riwayat Ibnu Majah)

Sabda Baginda yang bermaksud:

Kahwinilah wanita yang bersifat penyayang dan boleh melahirkan anak,sesungguhnya aku berbangga dengan bilangan kamu yang ramai”-(riwayat An-Nasa’i)

- lelaki dan wanita kena ada sikap memilih yang tinggi, bukan kerana "tak kena taste" ataupun "bukan taste aku" tetapi kerana bersikap teliti dengan pesanan nabi SAW.Rumahtangga yang barakah bermula dari kita.

No comments: