Monday, August 18, 2008

Menghilangkan pening

Keterangan mengenai isu sumpah liwat si Saiful di bawah adalah apa yang saya ambil daripada blog Dato Husam Musa.

Gunanya untuk menjelaskan yang kusut.Tak kisahlah siapa yang kusut.Bahkan rancangan Majalah Tiga baru - baru ini tentang menyamak bangunan pun kusut.Pegawai agama pun kusut.Kenapa pula bangunan mahu disamak...yakin ada najiskah

Membazir wang membayar upah membasuh bangunan.
Membazir wang upah angkut tanah.
Membazir masa.
Banyak lagi.

Aduss...kusut.

Tetapi mungkin juga ada najis berat, cuma penerangan dari Majalah Tiga tidak terang.Boleh jadi juga saya yang menghukum melulu.Namun, penonton melihat dan mendengar apa yang ditontonkan.Betul tak?

Nasib baik penggunaan istilah samak oleh Majalah Tiga itu betul.Saya rujuk di DBP
1)
membersihkan najis mughallazah dgn air tanah sekali dan air mutlak enam kali.
2 ) perbuatan atau hal menyamak kulit

dan ada lagi maknanya yang lain.

Kebiasaannya samak digunapakai oleh orang Melayu kita untuk menyamak kulit dan sertu untuk membersihkan najis mughallazah.Namun, apabila saya cari di kamus DBP, perkataan sertu tidak ada rekodnya.

Perkara yang mudah, apabila jahil akan jadi susah dan kusut.Memeningkan orang ramai, lagilah parah.

Semua perkara begitu juga, apa yang penting belajar dan kuasai apa yang dipelajari.

Penjelasan ISU sumpah Saiful ( si penuduh LIWAT )

Jelaslah dalam matan-matan kitab yang telah dirujuk menunjukkan hukuman hudud bagi jenayah liwat adalah di bawah bab jenayah zina dan hukumannya sama bahkan lebih berat. Sementara tuduhan zina ke atas seorang yang muhsan membawa kepada jenayah qazaf, sudah tentu tuduhan liwat, yang disebut oleh Imam al-Mawardi yang liwat itu adalah perlakuan yang lebih dahsyat daripada zina itu juga diambil kira sebagai qazaf.

Sementara jika ada seorang yang mengaku dirinya diliwat tanpa mendatangkan baiyyinah atau qarinah yang diiktiraf syara’ ,sedangkan orang yang kena tuduh itu pula menafikan tuduhan tersebut dan dia meminta kepada qadi agar orang yang menuduh itu didakwa sebagai orang yang melakukan qazaf. Dan orang yang menuduh itu kerana menguatkan hujjahnya, dia meminta qadi memerentah orang yang kena tuduh itu bersumpah menafikan yang dia telah meliwat orang yang menuduh. Maka apabila orang yang kena tuduh itu bersumpah maka orang yang menuduh itulah yang dijatuhkan hukuman had qazaf.

Sekiranya orang yang menuduh itu mempunyai baiyyinah atau qarinah, sepatutnya dia menthabitkan jenayah orang yang kena tuduh itu dengan menggunakan baiyyinah dan qarinah tersebut, jangan diminta qadi memerentah orang yang kena tuduh bersumpah, kerana sekiranya orang yang dituduh itu bersumpah menafikan yang dia meliwat orang yang menuduh, maka hukuman had qazaf jatuh ke atas orang yang menuduh. Itulah kefahaman kebanyakan ulama dalam mazhab Imam as-Syafi’ie. Ini kerana apabila dia meminta qadi memerentah orang yang kena tuduh bersumpah, implikasi undang-undangnya ke atas orang yang membuat tuduhan ialah dia mesti menerima butiran sumpah yang dibuat oleh orang yang kena tuduh

Bagaimana pula sekiranya orang yang membuat tuduhan itu tidak mempunyai baiyyinah atau qarinah yang diiktiraf oleh syara’ dan mendesak agar orang yang kena tuduh bersumpah? Tidakkah dia takut kepada hukuman lapan puluhan sebatan thabit ke atas zimmahnya, serta dia akan dikira sebagai seorang yang pembohong di sisi hukum syara’. Mengikut Imam as-syafi‘ie dan sebahagian ulama yang lain, sekiranya orang yang melakukan qazaf ini bertaubat sekalipun, maka taubatnya itu di antara dia dan Allah, dari segi perlaksanaan hukum syara’ dia dikira sebagai ‘fasiq’ sampai bila-bila.

No comments: