Wednesday, August 27, 2008

Kehebatan Anuar

Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia
- ehsan gambar dari blog Tarbus Merah


Tahniah buat DSAI, menang semalam di P.Pauh.Makluman kemenangannya saya terima semasa di Persidangan Mahasiswa Sedunia ( PERMIS ) anjuran PMRAM semalam.Tahniah juga buat PMRAM kerana dapat menganjurkan persidangan ini walaupun perkataan "sedunia" itu seolah - olah "menipu" saya tetapi saya juga terfikir bahawa mungkin sahaja ajk yang memilih nama untuk persidangan ini sukar untuk memberikan nama persidangan yang sesuai lantaran wakil - wakil yang sanggup hadir adalah daripada Yaman, Jordan, UK, Syiria, Morocco dan juga Mesir sendiri.

Apa pun itu hanyalah masalah teknikal yang bersifat sementara dan boleh diabaikan.

Hadirnya saya bukanlah seratus peratus mahu mengetahui isi kertas kerja yang ingin dibentangkan tetapi lebih mahu melihat seni pembentangan si pembentang kerana wakil - wakil yang hadir adalah daripada 'orang - orang kuat' persatuan dari pelbagai negara.Selama 2 hari saya cuba mengambil faedah daripada corak pemikiran delegasi yang hebat - hebat dan juga dari pihak perwakilan, pendirian, kefahaman, ketelitian, gerakan badan, teknik dan tidak lupa juga kecatatan dan kesilapfahaman berfikir dan kesilapan meletakkan istilah yang sesuai.

Dua hari yang saya luangkan, saya cukup berpuashati dengan 'persembahan' wakil daripada Mesir dan juga UK.

PERMIS ini saya hadiri selepas saya menghadiri sesi mahabbah bersama pimpinan PAS di rumah Kelantan baru - baru ini.Kiranya, dalam seminggu ini saya belajar mengasah satu eleman yang penting iaitu memahami cara seorang pimpinan berfikir.Hasilnya, kefahaman pucuk pimpinan melihat sesuatu secara menyeluruh terhadap sesuatu perkara yang berada di dalam bidangnya adalah sesuatu yang perlu dikuasai dengan baik.Kesannya ia mengatur tindakan, percakapan dan akal berfikir dan melontarkan idea secara bernas dan apa yang lebih penting lagi berjaya melontarkan pandangan yang berat tetapi mudah untuk si pendengar menerimanya.

Terima kasih delegasi dari Mesir dan UK serta yang lain - lain. ( ayat liltanbih bukan memperkecilkan delegasi yang lain).

Keputusan P.Pauh - DSAI

Datuk Seri Anwar Ibrahim (KeADILan): 31,195 undi
Hanafi Mamat (AKIM): 92 undi
Datuk Arif Shah Omar Shah (BN): 15,524 undi

Jumlah mengundi: 47,258
Peratus keluar mengundi: 81 peratus
Undi rosak: 447 undi
Majoriti: 15,671 undi


Kelebihan undi yang besar itu membuktikan populariti Anwar tetap kental walaupun sudah sedekad terkeluar daripada arus politik perdana dan kini menghadapi tuduhan liwat di mahkamah.

Serentak itu, keputusan pilihan raya kecil itu mengesahkan penolakan yang meluas dan berterusan terhadap Barisan Nasional, khasnya Umno.

Kehebatan Anuar

Anuar ini ( maulana Anuar Shah Kasymiri rahimahullah ) bukannya DSAI tetapi tazkirah yang saya dengar pada pukul 3 pagi semalam, tatkala sakit hati dan sakit telinga masih berbekas.Sama - sama kita kongsi bersama di atas maksud mahu membuka mata kepada insan - insan yang mengaku pejuang tetapi sentiasa melebihkan golongan profesional dari ulamak.Adakah ulamak tidak profesional dan tidak intelektual?Jenis hati dan akal berfikir apakah ini?

Muhasabah buat pelontar - pelontar idea di PERMIS semalam.


No comments: