Wednesday, July 30, 2008

Hadiah hari lahir


Lama sudah saya tidak menulis, mengisi ruang hitam dengan sebarang coretan berwarna.Kebelakangan ini, saya tiba - tiba seolah - olah mahu berlaku cermat.Mungkin melatih diri.Sedar atau pun tidak sedar menulis sememangnya satu seni yang perlu dilatih ataupun boleh juga kita katakan ia salah satu daripada berjuta - juta jenis bakat yang Allah hiaskan kepada hamba - hambanya.

Namun, saya bukannya mahu menjadikan landskap hitam ini sebagai ruang mengasah bakat dan melatih diri semata tetapi saya juga mahu menjadi penulis yang cermat.Dengan maknanya yang lain, jika kurang bercakap dan bercakap tatkala perlu itu menjadi pengurang dosa, begitu juga dengan menulis.Peruntukkan masa yang lebih untuk beribadat dan menjadi hamba serta jadikan keyboard sebagai buah - buah tasbih kita.Secara mudahnya, menulislah tatkala kita mahu menjadikannya satu ibadah bukannya jalan penabur dosa, prasangka, fikrah yang tidak benar. pandangan politik yang membabi buta, pendapat agama yang caca merba serta tidak bermanhaj dan sebagainya.

Jikalau selalu menatap kitab - kitab kuning para ulamak kita, di akhir ucapan mukadimahnya akan disertakan kalam yang cukup indah iaitu " haraplah salah silap hamba dalam menulis kitab yang tidak seberapa ini ditegur tanpa cela kepada diri hamba".

Secara ironinya, beginilah cara para ulamak yang menjadi contoh kepada masyarakat, terlalu berhati - hati dan cermat serta dihiasi sikap yang terlalu tawaduk sehingga mengharap kitab - kitab karangannya ditegur jika salah ( walhal, pasti betul ) dan tidak mengundang kutukan dari para pembacanya.Bagaimana pula sikap kita?Tulisan kita selalu mengundang salah sangka, menabur pandagan yang salah, merubah persepsi pembaca jauh dari lunas - lunas agama...atau bagaimana?

Ucapan balas terima kasih

2 hari lepas, 28 Julai adalah hari peringatan kepada saya bahawa umur saya semakin menginjak tua.Bukan itu sahaja, ia peringatan lahirnya saya sebagai khalifah dan juga hari untuk mengenang jasa ibu dan bapa ( masa baby dulu mesti susah nak jaga...pakai lampin saya, merengeknya lagi, sepah - sepahkan barang permainan, conteng dinding rumah dan sebagainya).

Jadi selamat hari lahir buat diri dan insan - insan lain yang menyambutnya pada tarikh yang sama.

Bukannya mahu menguar - uarkan tarikh hari lahir saya, tetapi mahu mengucapkan terima kasih kepada pemberi - pemberi hadiah dan pengirim sms " selamat hari lahir".Antara hadiah yang amat bermakna,

1- Yang pertama ini rahsia.Alhamdulillah.
2- Mak saya telefon dari Malaysia.Mak kata mimpi saya di hari lahir saya.Syukur pada Allah.
3- Sms dari Ummi.
3 - Ucapan "I'm speechless..thanks a lot.I'm speechless too with ur word.Even it's just a word.
4- Cawan yang cantik, cuma tak tahu untuk digunakan atau dijadikan hiasan.
Tgh fikir lagi ( tahun depan berilah lagi, boleh buat koleksi)
5- 2 buah buku karangan Sheikh Abdullah Nasih Ulwan - buat saya teringat zaman - zaman usrah dulu.Terima kasih.
5- Sms daripada abang agkat - ustaz Hairi dan adik saya yang manja - Mimi.
6 - Serta ucapan - ucapan sms, email, friendster dan lain - lain.

Terima kasih kerana sentiasa mengingati saya.Ukhwah kita, hadiah buat semua.

No comments: