Saturday, July 5, 2008

Leteran Doritos

Saya : Ai…cari apa?

Kawan : Cari Doritos ( sejenis makanan ringan)

Saya : Ai..tuh depan mata tuh apa?

Kawan : Tak….nak yang pack besar, yang tuh kecik

Saya : Beli jerlah dariapada tak ada.Lagipun tak elok makan banyak – banyak.

Kawan : Tak nak ahh..pi kedai depan sana jom

Saya : Hurm…kan banyak ajinomoto ‘jajan’ tu.Tak eloklah.Tak payah belilah.Kau selalu makan eaa?

Kawan : Tak jugak…kengkadang.Napa?

Saya : Iyer jerk…dia nih.Makanlah benda lain daripada makan Doritos tuh.Sedap memanglah sedap, tapi ko tak rasa masin sangat ker.Banyak ajinomotoooooooo…garam.Sakit baru tau.

Dalam hati saya merungut – rungut.

Kedai depan itu pun tidak ada menjual Doritos.Kami terus pulang ke rumah.Saya singgah sebentar di biliknya sebelum naik ke bilik.

Saya : Dah makan malam?

Kawan : Belum.Carik Doritos tadi nak buat stock lauklah.Makan dengan nasi.

Mukanya hampa.

Kawan : Tak apalah, ada daging ayam goreng sikit tuh.Jom makan sama.

Saya melihat ketulan ayam yang hanya seperti ketulan tulang tidak berdaging.

Tak sepatutnya saya berleter tadi.
Mungkin sahaja dia kesempitan wang.Mungkin sahaja duitnya habis dibelanjakan untuk menampung pengajian.Mungkin sahaja keluarganya orang susah.Mungkin sahaja dan mungkin sahaja.

Dalam banyak perkara, saya tidak tahu perihal ‘belakang’ kehidupan kawan – kawan saya.Nampak tersenyum, tertawa bersama tetapi sengsara, berduka sendirian.

Maafkan saya kawan.

1 comment:

Anonymous said...

kawan yg baik adlh yg berasa bersalah apabila bersalah terhadap kawan