Friday, July 18, 2008

Utamakan yang utama

Terima kasih yang memberi komen...si cahaya.
Adakah saya memaksudkan si dia merasa baik...tak juga.Komen saya bukannya mahu menabur salah sangka yang tidak baik.Saya bersifat menegur, cuma mungkin gaya bahasanya membuat yang membaca tersalah anggap.Semoga yang kurang baik nanti bertambah baik itu sahaja harapan saya.

Saya mahu mendelete entry semalam sebenarnya dek kerana terasa saya seperti si jahil yang tidak mengamalkan ilmu yang ada iaitu menegur bila perlu, kurangkan menulis yang tidak perlu dan menulis pada tempatnya.Tetapi apabila membacanya kembali, saya hanya mahu mengenengahkan kaedah kita berdialog sebenarnya, bermuamalah atau bagaimana cara berkomunikasi secara berkesan.Cerita itu sekadar latarnya sahaja, boleh diabaikan dan ambillah teguran - teguran yang membina yang telah saya lampirkan.

Tinggalkan dan buka kisah baru.

" Saya mahu bertanya...kepada wakil dot dot dot, bagaimanakah caranya untuk kami menjadi ajk - ajk sukarela untuk aktiviti - aktiviti dot dot dot?Kalau boleh saya mahu terlibat dengan aktiviti dot dot dot supaya saya boleh mengasah bakat kepimpinan saya" - lebih kurang soalannya begitu.

Dot dot dot itu PMRAM ( badan yang menguruskan kebajikan kebajikan pelajar - pelajar Al Azhar ).

Pernah dengar pesanan Imam As Syafiee.

"Tuntutlah ilmu sebelum kamu menjadi pemimpin kerana apabila kamu sudah memimpin kamu tidak akan ada masa untuk mencari ilmu"

Saya tidak menghalang.Saya tidak menggeleng kepala.Saya tidak mengangguk betul.Tetapi hati saya sedikit kesal.Anda kurang memikirkan keutamaan dalam bertindak dan merancang masa depan anda dan masa depan Islam.Pentingkan diri.

Kita kekurangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.Kita kekurangan Dato' Harussani Zakaria.Kita kekurangan orang seperti Tuan Guru Abd Hadi Awang.

Tahun - tahun pertama di Mesir ( di Al Azhar ), sibukkanlah diri dengan majlis - majlis ilmu, susun jadual pengajian bersama sheikh - sheikh yang tidak akan kita jumpa sepulangnya kita ke Malaysia.Ini harapan saya buat semua.

Jangan cakap tak serupa bikin - kata orang kepada saya.

Saya cakap walaupun tak serupa bikin tapi saya tetap akan bikin.Matlamat saya clear, jalan saya jelas.Bersyukur denga apa yang Allah beri, ini panduan saya.

Terima kasih buat guru - guru yang telah membimbing dan menunjuk saya jalan yang penuh dengan onak dan duri, jalan yang seekor syaitan pun tidak pernah sukai.

Ini sebuah nikmat adanya guru.


No comments: