Thursday, September 4, 2008

1 muhasabah

Hari ini hari untuk saya muhasabah diri sendiri.

Hari puasa yang membawa saya terhantuk dan terpukul sendiri.

Anda tahu ada seorang kakak ( kakak yang suka berterus terang@ mulut 'laser' - gurau) yang rapat dengan saya menegur saya beberapa perkara.
Apa yang bagusnya, teguran - teguran itu adalah sama dengan doa - doa yang saya panjatkan dalam entry sebelum ini.

Sekurang - kurangnya dia menegur selepas saya sendiri tahu kelemahan dan sikap buruk saya.
Itulah kelebihan mengenal hati.Kita kenal kita siapa.Kita kenal hina dan tak bagusnya kita.Kita mahu kepada islah.Insaf.Kebaikan.Kesedaran.Taubat.

Kita kenal diri, maka kita kenal siapa Tuhan kita.

Nasihat sheikh Soffat hafizahullah beberapa bulan lepas,

"Kita semua adalah manusia yang ada penyakit hati..rasa bagus, ujub, sukakan pangkat dll.Kita sebenarnya langsung tidak ada kudrat atau upaya untuk merubah diri....kecuali semuanya atas izin Allah"

-entry ini ditulis 4 jam sebelum saya bertolak ke sebuah perkampungan tareqat .Saya mahu megajak anda semua bertareqat ( selepas anda yakin dan selesai dalam pencarian) sekalipun ramai orang kata tareqat itu sesat.Akal boleh mengatakan tidak atau mengarut di atas dalil dan taarud, tetapi apabila hati merasa..orang disekeliling kata apa pun kita yakin akan kebenaran hati kita yang merasa.

" Inilah keajaiban seketul daging..al qalb "

No comments: