Wednesday, September 17, 2008

Malu dan teguran

Hari ini saya ambil semula gambar saya di blog ni.Baru sahaja beberapa hari lepas saya letakkan, sengaja mahu menguji rasa malu saya.

Rupanya saya pemalu ( dengan pasti).

Gambar saya hanya ada sekeping di friendster, ada tujuan dharuri ia diletakkan di situ.
Malu biarlah bertempat.

Walaupun pada asalnya saya meletakkannya ( di blog) hanya dengan tujuan supaya orang yang bertandang kenal, saya siapa, tetapi rasa tidak berbaloi menggadaikan rasa malu yang telah sebati dalam diri.Mak saya yang ajar rasanya....malu - malu begini.Mak pernah kata,

"Tak semestinya hero muncul selalu di atas pentas, tak semestinya orang hebat perlu dikenal orang"

Terima kasih mak.

Teguran

Saya baru sahaja tadi melayari sebuah blog ( tak ada pun alamatnya dalam penjejak blog di tepi itu- jaga air mukanya ).Saya masuk ke blognya melalui jalan lain, bukan daripada nama - nama blog yang tertera disebelah.

Terasa penulisnya seperti menggangap khidmat free blog ini hak mutlak untuk menulis sebarang idea.Pelik - pelik kadang - kadang.Dahulu, saya pun mahu juga menulis sedemikian rupa, biar orang baca idea - idea pelik dan baru saya.Namun, saya terasa seperti orang gila....ulamak menulis dengan kaedah dan semua kaedah akal telah bersifat kukuh dalam kita mahu mencurah idea.Buktinya, pembinaan ilmu telah berada di peringkat yang sangat baik dan telah didokumentasikan dalam buku - buku dan kitab - kitab para ulamak...berjuta - juta tajuk telah dibahaskan.

Jadi, apabila saya bersifat pelik dengan idea - idea baru saya dalam berfikir ( merasa canggih dengan diri sendiri)...sebenarnya antara dua sahaja.Sama ada saya telah terkeluar daripada jalan pemikiran yang sihat ataupun saya sengaja menanam benih - benih mahukan kebanggaan dengan hasil penulisan saya.Nonsense kedua - duanya.

Kita bukannya seorang muslim yang mahu menjadi ahli pemikir tetapi sebaliknya kita membentuk pemikiran kita berdasarkan cara berfikir para ulamak.Ini manhaj yang saya fikir terbaik, bersifat melindungi akal daripada terbabas menjadi ahli falsafah mulhid dan bersifat berhati - hati dalam mengupas sesuatu tajuk.

Pemikiran kita dibaca orang ramai sedangkan sekarang kita hidup dalam dunia yang serabut.
Jadi, usah serabutkan lagi minda - minda yang kosong daripada roh pemikiran seorang muslim yang sempurna.

Hati - hatilah!
Apabila menulis.


1 comment:

Anonymous said...

salam
alamak pemalu rupanya..
tape leh plak mntak nk tgk gambar owg ek..
ehe
lps ni nk bunag la sume gamba kt fs 2..
sy pun malu gak..
huhuu