Wednesday, October 8, 2008

kawan

Susah nak cari kawan yang berkawan dengan kita tanpa apa - apa kepentingan.
Susah juga nak berkasih dengan orang tercinta tanpa benda yang sama.Entah - entah kasihnya kerana sesuatu.Paras rupa, wang, karisma, ayat - ayat manis...hatta sekalipun agama.

Adakah ibu dan ayah memberi kasih kerana kita membawa kepentingan kepada mereka.
Keluarga yang lain....adakah begitu juga?

Kenapa?

Soalan yang sukar dijawab.
Adakah kerana hidup sesama makhluk saling memerlukan?
Maka ia mewujudkan satu sikap berkawan...berhajat kepada sebab.
Sebab itu ....sebab ini.

Kalau tak berkawan dengan dia....susahlah nak mintak dia ajar saya.
Kalau tak tolong dia hari ini....esok lusa...tentu dia tak tolong aku.
Kalau tak temankan dia pergi shopping...jawabnya esok aku pergi mana - mana sendirian.

Kenapa bersebab dalam berkawan.

Kawan untuk tertawa gembira terlalu ramai.
Kawan untuk sama - sama menemani kita sewaktu berduka tak ramai tapi ada.Walaupun jumlahnya sedikit....dia ada.

Tapi yang ada itu...ikhlaskah?
Tidak mengapa dia tidak ikhlas..yang penting kita ikhlas.
Lebih bermakna kerana kita lakukannya kerana Allah Taala.
Dia yang Maha Mengetahui apa yang tersirat di hati kita.

"Rasa macam nak terjun bangunan bila gagal imtihan" - Asri Jaafar.

Sedih di hati kita...seorang atau sejuta kawan hanya boleh mendengar dan memujuk kita. Hakikatnya mana ada orang yang tahu kesedihan kita.

Kesimpulannya...saya masih berdoa supaya dikurniakan seorang kawan sejati.
Saya doakan anda juga.
Biarlah dia hanya seorang pengemis jalanan tetapi bila saya melihatnya, saya akan teringat kepada Tuhan saya, menambah taqwa dan bertambah taqarrub kepada Tuhan.Sanggup berkorban apa sahaja kerana Dia.

Nabi SAW mengajar kita ini....
Nabi SAW menggelar mereka SAHABAT.
Kerana mereka bersahabat tanpa sebab tetapi semata - mata hanya kerana zat yang tidak bersandar kepada sebab.
Itulah DIA...Allah Taala.

No comments: