Sunday, September 7, 2008

Saya dan BKPJM

Semalam mesyuarat agung BKPJM.Persatuan saya.Persatuan anak - anak Johor.Persatuan yang sudah makin kelam.Persatuan yang makin tertimbus.Persatuan yang sudah hilang rohnya.Persatuan yang terkadang retorik semata - semata dalam gerak kerjanya.Persatuan yang semalam ( semasa exco - exco ditanya ) saya rasa ia idelogi exco - exconya sahaja, bukan pembawaan persatuan itu sendiri.

Entah.Tetapi memang itu persatuan, tidak akan sempurna kerana orang - orang yang menjadi tulang belakangnya adalah orang yang mahu berlatih memimpin.Mencari pengalaman dan kemahiran.Exco - exconya orang - orang yang sanggup menggadai masa dan wang ringgit, malah pelajaran saya kira.Apa lagi yang ahli mahukan?

Bukannya salah exco atau persatuan, tetapi salah semua ahli jika persatuan itu tidak cemerlang.
Namun apabila ahli - ahli bangun 'mengata', itu sememangnya ahli yang mengambil berat akan persatuannya.Orang yang memimpin mahu tidak mahu kena terima sebagai orang yang dipertanggungjawabkan.

Tetapi ada juga ahli yang sengaja mencari kesilapan, bangun untuk glamour, membuang masa.Inilah masanya, muktamar tahunan.Maka akan lahirlah soalan - soalan 'sengal' dari mulut ahli.Belajar sahaja agama, tetapi tidak bijak pertanyaannya.

Namun apa pun yang bakal berlaku untuk tahun mendatang di bawah 'perdana menteri'nya yang baru, saya tetap orang yang memantau dari jauh.Saya membantu jika dipanggil dan akan terus memberi ruang yang banyak untuk projek mencari gali ilmu di sini.Memang saya pentingkan diri sendiri, pentingkan kelas - kelas, pentingkan masa - masa saya, pentingkan duit ulang alik untuk ke Rumah Johor.

Saya tidak kisah pun apa tanggapan orang.Apa yang saya pasti, saya pasti.Cukuplah.

Ilmu itu tiangnya.Saya tidak mahu rasa rugi bila pulang kelak sedangkan peluang yang diberikan Tuhan terlalu itu luas.Dalam Al Quran Allah merekodkan cerita orang kafir yang mahu pulang kembali ke dunia..terasa rugi tidak beriman.Ralat.

Ya.Rasa rugi.Rugi.Rugi.

"Sorry...its too late" kata Tuhan.

p/s : Selamat menjadi kaki blogger untuk abang saya.Klik untuk ke blog keroneroz.
Satu pentajdidan buat abang.


No comments: